.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Únor  >>
PoÚtStČtSoNe
       1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28  

 .: Online
Stránku si právě čte 5 lidí.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie

 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

Smrt a co potom...

Foton - Zamyšlení - 31. 08. 2008 - 3641 přečtení

Celkem racionální úvaha o černém tématu a idealistická obhajoba myšlenky reinkarnace.



Nikdo o tom neví. A kdo už ví, tak se stejně nejspíš nemůže vrátit, aby o tom ostatní žijící nějak informoval. Do té doby nám nezbývá, než jen spekulovat a z toho, co o nás a o světě víme, vyvozovat nějaké hypotézy a možnosti. Začnu systematicky.

1) Nic
Úplné, absolutní nic. Ne nějaká věčná černota, ale prostě nic. Lidem se to může zdát nepředstavitelné, podivné (s čímž souhlasím), možná i trochu děsivé. I když já myslím, že ten děs je způsoben spíše uvědomováním si a strachem ze ztráty všeho, co jsme kdy měli i neměli. Nicméně, není-li nic, nejsme ani my, takže ani to, co by něčeho litovalo, trápilo se či prožívalo děs. Jak to ilustruje citát veselého Epikúra: "Smrti se nebojím, smrt se mne netýká. Neboť, kde je smrt, tam nejsem já a kde jsem já, tam není smrt."

2) Něco to bude
Z dalších možností uvedu tzv. reinkarnaci, jíž uznává spousta východoasijských filosofických směrů (hinduismus, buddhismus). Ta je z hlediska objektivistické vědy a "materialismu" problematická a odtud bychom se spíše přikláněli k první možnosti - zastaví se biologicko-chemické pochody v těle, odemřou buňky...a konec. A vyvstávají otázky, co je vlastně ta duše, vědomí? Forma energie, která se může šířit se prostorem? A jak je spojena s hmotným tělem? Přírodověda a kognitivní vědy zatím moc jasné odpovědi nedávají. Ovšem díváme-li se na věc jen z vnitřního pohledu vědomí a jeho zakoušení (fenomenologie) - potom mi reinkarnace do jiného těla a žití dalšího (v nejzákladnějším principu) stejného života, jen někde jinde a jindy a jako někdo jiný a samozřejmě skoro bez paměťových záznámů z minula, přijde jako dost logická možnost. Vědomí zase vnímá něco dál. Aspoň to elegantně obchází paradox vnímání "ničeho" - resp. "nevnímání" a konce vůbec, nevyhnutelného pro první možnost. Myslím, že pro intuici vědomí (aspoň teda toho mého) je přirozená představa, že konec nenastane, že aspoň existence (bytí), prožívání a čití jsou věčné. To je však jen intuice, a ta, jak známo, často klame. Nejspíš je to odrazem přirozené lidské tendence pořád něco dělat, jinak se nudí. Opět sáhnu ke klasikovi, Blaisu Pascalovi: „Ze všeho nejhůře snáší člověk úplný klid bez vášní, bez obstarávání, bez rozptýlení a bez uplatnění. Tam totiž teprve cítí svoji nicotu, opuštěnost, nedostatečnost, závislost, bezmoc a prázdnotu. Naše přirozená povaha potřebuje pohyb: úplný klid - to je smrt." A "úplný klid - nic" je tedy nuda pořádná... ovšem zase, v tom případě není nic, co by se nudilo.
K logičnosti reinkarnace ještě budiž přidáno to, že si nemusíme vymýšlet nějaké abstraktní konstrukce "posmrtného života", což by byl jakýsi jiný svět, v němž se nachází duše zemřelého (nebe, peklo, atd.). Jestli ten existuje, což není vyloučeno, potom naše představy o něm budou určitě nedokonalé nebo vždy nějak nepřesné či zkreslené. Takto ovšem máme vtělení zase do našeho, dobře známého světa. Problém je jen, jak se určí místo a čas, kde ke vtělení dojde. Náhoda? Určitě se musí trefit někam, kde právě muž a žena spolu dělali „tamto" a vznikl zárodek embrya - spojení rodičovských pohlavních buněk. Jsou tedy na výběr jen časoprostorové body (určitě to nebudou body, ale malé intervaly), kde proběhl úspěšný sex. Teď který z nich vybrat. Je to něčím určené, třeba skutky v předchozím životě a jeho průběhem (o tom se ty východní filosofie dost zmiňují - zákon karmy), nějakým "podvědomým přáním a chtěním"? Nebo dle matematického pravidla dávajíc do souvislosti časové a prostorové souřadnice smrti a opětovného zrození? Pokud by se tu musela vzít v úvahu relativnost času a prostoru dle Einsteina, bylo by to pravidlo asi dosti komplikované. Může se duše reinkarnovat jen do budoucnosti nebo i do minulosti? Pak by mohlo docházet k paradoxům cestování časem nabourávající princip kauzality. Anebo dokonce na jinou planetu ve vesmíru? Kdo ví...

Bylo by celkem zajímavé pokusit se na tyto otázky hledat odpovědi (nebo aspoň jen jejich náznaky).

A na závěr vzkaz všem „zvědavým" sebevrahům: Nedělejte to, času dost! Užívejte život, který právě máte. Je to jedinečná příležitost, která už se nemusí opakovat. Krom toho, nelze vyloučit, že sebevrah se znovu narodí v postavení několikrát horším a bezútěšnějším, než předtím. Jako otrok ve starověku nebo příslušník nejspodnější společenské vrstvy jakékoli doby... Oproti tomu my, ač nás třeba sžírají deprese a pocity nenaplnění, jsme pořád svobodnými občany demokratického státu s mnoha lidskými právy. ;)


Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 28.08.2008 19:47:23     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek:
Otázka stará jak lidstvo samo.......určitě se nad ní zamýšlela spousta lidí a určitě se nad ní ještě další lidé zamýšlet budou.
Je na každém z nás, jak se s tím "koncem" srovnáme, v co věříme a v co ne. Pojal jsi své zamyšlení tak, že by se mohla otevřít celkem zajímavá diskuze. Nechám to na čtenářích.
A abych nezapomněla: ta část o reinkarnaci je zajímavá, když si vzpomenu na to, čím prý jsem byla v minulém životě...

  
Komentář ze dne: 30.08.2008 23:57:19     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek: Re:
Čímpak?

    
Komentář ze dne: 31.08.2008 18:45:38     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek: Re: Re:
...lazebnicí...

      
Komentář ze dne: 31.08.2008 23:06:02     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek: Re: Re: Re:
;)
A jak jsi to zjistila? Vybavila sis to přímo jako podvědomou vzpomínku při nějaké "meditaci"? Anebo sis to jen vyvodila ze souvislostí?

  
Komentář ze dne: 31.08.2008 07:08:50     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - staramatka (@)
Titulek: Re:
je energie zničitelná? Je duše forma energie? Je myšlenka druh energie? Jak souvisí spolu duše a myšlenka? Intuice- jedna z úžasných věcí, která byla dána člověku a kterou člověk neumí využívat. Prý intuice se nikdy nemylí. Člověk ji potlačuje rozumem. Prý intuice je ta úplně prvotní myšlenka, nebo řekněme její záblesk. Mnohdy je velice obtížné si vůbec uvědomit, která ta myšlenka vlastně byla prvotní, bývá přebita jinými vjemy a myšlenkami. Dostane se do čerstvě narozeného dítěte duše s prvním nádechem a nebo tam naskočí při průniku spermie do vajíčka? Pokud existuje něco jako duše a odejde po smrti někam "do vesmíru", už nenese v sobě svoji vědomou minulost, ale nese za ni odpovědnost? Je jí dána možnost žít znovu v někom jinak? Ten někdo je jí přidělen a nebo je to první vzniklé miminko, které je k mání?Budeme znát někdy a někde odpovědi?

Komentář ze dne: 30.08.2008 23:55:56     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek: Dodatek
Ještě k tomu převtělení do minulosti - pokud by to byla blízká minulost, čili by se člověk znovuzrodil ještě za života toho předchozího... máme tu ten paradox, že po nějakou dobu by existovali oba současně... a přitom by to byl vlastně jeden. Je známo, že k něčemu takovému dochází? Resp. v případech lidí, u kterých je reinkarnace "oficiálně" zaznamenaná, je něco takového zmíněno?

Komentář ze dne: 31.08.2008 09:51:46     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Fight (vsemohouci@jsembuh.cz)
Titulek: Podotknutí
Víceménně je tento článek výcucem odsud (což jej samozřejmě nijak nesnižuje, akorát tam se dají najít i mé reakce, na nichž se, předpokládám, zakládá trochu první odstavec):

epiza.ic.cz/epiforum/viewtopic.php?f =8&t=8

Komentář ze dne: 31.08.2008 12:17:01     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - markéta (@)
Titulek:
a potom nic. Lidi jsou co se týče smrti moc romantičtí.

Komentář ze dne: 05.09.2008 10:42:13     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - epona (@)
Titulek:
Je to od věci, ale nesouhlasím s tvým prohlášením, že intuice často klame. Můžeme se mýlit v mysli, v tělesných, či slovních projevech, ale když nedůvěřuješ jediné ozvěně své nejvnitřnější podstaty, kterou jsme schopni vnímat na vědomé úrovni, čemu pak jinému? Rodičům, přátelům, učitelům .... Ano, jistě, jsou důležití pro tvůj osobní rozvoj, ale nemají šajnu o tom, kým chceš být, co potřebuješ, aby ses oním mužem mohl stát atd., když si to neuvědomíš ani ty sám. Nechci tím říct, že nezáleží i na okolnostech, osobách ve tvém životě. Vnímat komplexně je potřebné. Ale jdeme - li za "hlasem svého srdce" nemůžeme dojít někam, kde nám nebude dobře. Co na tom, že to neznamená miliardu na účtu, prsatou blondýnu na lehátku u bazénu a luxusní bourák pod palmou. Být bohatý, úspěšný, slavný, oblíbený ještě neznamená být šťastný.

  
Komentář ze dne: 05.09.2008 13:23:39     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub (@)
Titulek: Re:
A co když právě znamená? :)

    
Komentář ze dne: 05.09.2008 15:08:56     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - epona (@)
Titulek: Re: Re:
Jestli je majetek předpoklad štěstí, tak to jsme v háji:D

  
Komentář ze dne: 06.09.2008 01:31:01     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek: Re:
Hm, něco na tom asi bude. Rozhodně určitého člověka může nejlépe poznat a znát asi jen jediný člověk na světě - a to on sám. A přitom je to často velmi těžké. Jak ten "hlas srdce" hovoří často velmi matně, zamlženě, není mu možné porozumět, až by se i mohlo zdát, že sám má rozporné představy. Že by to však byla jen má špatná neschopnost mu naslouchat? Někde jsem slyšel či četl, že duše každého člověka (převážně podvědomí) má svou cestu, má své určité metody, způsoby, touhy a cíle, které považuje pro sebe za nejlepší (dalo by se to přiblížit té "neomylné intuici").

Co se toho sebepoznání týče, po překonání smutnějších a depresivnějších období, kdy má duše zakoušela mnohé "vnitřní" nepříjemnosti, jsem si zformuloval, že "člověk sám je svým nejlepším psychologem i psychiatrem".

    
Komentář ze dne: 06.09.2008 01:35:34     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek: Re: Re:
Elegantní přebrept se mi poved: "špatná neschopnost". :-D
Jinak samozřejmě "špatná schopnost" nebo "neschopnost"... tato dvě slova nejsou úplně stejná, "neschopnost" je o něco negativnější vyjádření.

Komentář ze dne: 07.09.2008 19:46:08     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - WhiteShadow (@)
Titulek:
Loni jsem v jednom kurzu učil uznávanou českou kynezioložku, paní Helenu Z. Byl o ní nedávno článek v Meduňce, krásný a silný to člověk. A ta mi jednou jen tak mimochodem pověděla, že jsem byl kdysi dvorním astrologem krále a něco důležitého jsem špatně předpověděl. Což se prý ve skutečnosti stalo, ale později, nu a král mě ovšem dal popravit.

Inu k článku,
moc přemýšlíš..Ale budiž, tématem smrti se zabýval snad každý. A strach ze smrti považuji za jednu z největších překážek přirozeného vývoje lidstva. Ne každý, kdo se jím nechá ovládat, si ho uvědomuje, ale je tam a je silnější než je zdravé. Svět kolem potom vypadá tak jak vypadá, protože všude kolem jsou lidé, kteří si myslí, že musí bojovat o přežití.
Můj Táta o mně říkává, že nemám pud sebezáchovy..a já to vždycky zlehčuji slovy .." a co bych měl jako zachovávat?"
Asi každý z nás četl knihu - Život po životě, ale co na tom, stejně to někteří lidé mohou nazvat reakcemi umírajícího mozku. Smrt je přežitkem minulosti a nadělala už spoustu neplechy. Nemusím být Svatý František z Asisi k tomu, abych se rozhlédl a viděl, že vše kolem jen mění podobu, ale neumírá, abych si uvědomil nadčasovost pocitů štěstí a naplnění..Co je, zkrátka nemůže nebýt. Jaký by to asi mělo smysl v kontextu tak komplikovaného a krásného vesmíru..? Ty nejsložitější věci bývají často docela jednoduché. A nad nějakým časoprostorovým paradoxem v souvislosti s reinkarnací bych vůbec nepřemýšlel. Nevysiluj se, dýchej. Proč si vůbec myslíš, že v té sféře, z které odcházejí duše do svých životů, je čas něco měřitelného. Logika není mojí silnou stránkou, ale nebylo by nejlogičtější, aby se v té sféře vyššího bytí odehrávala přítomnost, minulost i budoucnost zároveň? Na tomto chodníčku jsem už zašel příliš daleko. Život po životě je pro mě neochvějnou jistotou, stejně jako den a noc.

  
Komentář ze dne: 12.09.2008 17:06:23     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek: Re:
Hm... "smysl v kontextu tak komplikovaného a krásného vesmíru.." V něm se zachovává celková hmota a energie, tak pomocí podobné logiky bychom mohli říct, že i "vědomí se zachovává" - myslím, že tuto větu jsem i v nějakém článku o duchovnu nebo fantastické povídce četl...

To, že přítomnost, minulost a budoucnost se odehrává zároveň, zní velmi zajímavě... jako logik bych se zeptal, proč by tomu právě tak mělo být, jak tvrdíš... na to ale kloudnou odpověď asi nedostaneme... Mystické nauky většinou popisují, "jak" věci vypadají a "co" se odehrává, ale moc nevysvětlují "proč" se to děje právě tak. Podobné je to i s nejhlubšími základy kvantové fyziky (problém měření, superpozice navzájem se vylučujících stavů, atd.) Gustav Meyrink to vystihl svým "vědět vše znamená nevědět nic".

Připomělo mi to ještě jednu Meyrinkovu větu: "Přítomnost je věčná a skrývá každou svou odpověď neporušenou ve svém lůně; kdo klade otázku minulosti a budoucnosti, dokáže je vždy zodpovědět z událostí přítomnosti, klade-li otázky správně a dokáže-li je volat přes práh života."



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2026        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz