<<
Leden
>>
|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
| |
|
Stránku si právě čtou 3 lidé.
|
|
Tady je něco, co je ničím
Foton - Zamyšlení - 07. 09. 2007 - 2099 přečtení
Napůl úvaha, napůl jen žertovné hrátky s nicotným, ale přesto celkem zvláštním pojmem.
Prázdno v hlavě? Myslíte, že je to špatné? Bojíte se, že ho tam někdy máte? To je v pohodě. Když si totiž říkáte, že ho tam máte (čili že tam nic nemáte), tak si tím vlastně uvědomujete, že tam nic nemáte, a to už něco je. Takže tam úplné prázdno nemáte. Kdybyste měli, to byste se cítili uvnitř úplně jinak. Pohlédněte například na zástup primitivních živočichů, kteří ani nevědí, že oni sami existují, možná si ani neuvědomují, že existuje nějaký svět a vlastně existence sama vůbec. Neschopní jakéhokoli přemýšlení a poznávání… a spokojeně si poskakují, pobíhají, nebo bezstarostně spí, naprostá pohodička.
Jenže, ani oni tam nemají úplné prázdno. A i kdyby nějaký živočich prázdno v hlavě skutečně měl, i tehdy se v tom dá najít „něco“. Můžeme na to ukázat, můžeme to cítit a vidět, tím, že si řekneme nebo pomyslíme: „tady prostě nic není“. Můžeme to pojmenovat, toto je „nic“. Aspoň v jazyce českém, tři písmena: „N“, „I“, „C“. A to není všechno, na takový nicotný pojem se někdy obtěžujeme zavádět i slova s vícero písmeny, „prázdnota, prázdný, nicota, nicotný, žádný“, a další. Jiné jazyky se takto obtěžují i jen na samotné nic: „Nothing, nichts, rien, ne rien...", jestli ještě umíte jiný cizí jazyk, doplňte si. Slov vyjadřující tento pojem a jeho obměny je daleko víc, hromada. S přihlédnutím k tomu, že teoreticky může být nekonečně mnoho jazyků, máme těch slov ještě mnohem víc, no, tedy nekonečně mnoho. Máme slovo (slova), pojmenování něčeho, co vlastně vůbec nic není. K čemu to všechno? Pojem ničeho se dokonce objevuje i v teorii čísel, v matematice vůbec: „Nula“. A přitom nula má ve spoustě věcech, spoustě matematických operací významné a jedinečné místo. Zkuste jí třeba vydělit nějaké nenulové číslo.
Kde všude ještě „nic“ máme hledat? Není náhodou souběžně všude tam, kde uvažujeme „všechno“? Jenom jako zápor k dané věci, čili „všechno to, co není danou věcí“. Dobře, co je třeba „netužka“, soubor všech věcí, které mohou být vším možným, jen ne tužkou? Sem jistě zahrneme všechny možné hmotné předměty, jaké se v tomto vesmíru (a i v jiných, jestli existují) nacházejí, a žádný z nich není tužkou a nemá s ní moc společného. Jenže jak určíme, že daný předmět skutečně není tužkou? Patří sem i např. samotná tuha v ní? Je sice nedílnou součástí tužky, ale tužka samotná to není. A co takové předměty, jež jsou skoro tužkami? Toto bude lepší uvést na příkladu třeba „neautomobilu“. Je jím automobil teprve ve výrobě, nekompletní, ale už s dostatečnými základy, kde zbývá vyladit jemné detaily? Hranice je velmi tenká a složitá, a abychom mohli definovat „nepředmět“, musíme si zkrátka dohodou zvolit, jak na to. A mimoto, zde jsme „nepředměty“ vybírali jen z hmoty. Můžeme je rozšířit o formy energie (i když ta je, jak už před sto lety ukázal Einstein, vlastně totéž, co hmota), o informace a abstraktní pojmy. Například samotný pojem „tužka“ jistě není fyzickou tužkou, to dá rozum. Ale tužku přímo označuje a je s ní tak nerozlučně svázán, ne? Začíná se to ještě více komplikovat.
Čili, „nic“ je „nevšechno“, podle toho, co jsme si teď řekli o tom, když před slovo dáme „ne-“. Vždy si musíme určit, dohodnout se, na základní, již se říká univerzální, množině, ze které vybíráme, ze které zápor tvoříme. Např. se pohybujeme v oboru celých čísel, a máme vlastnost, která pro žádná z těchto čísel neplatí. Běžně pak řekneme, že „žádná“ čísla ji nesplňují. Ale třeba pro nějaká jiná čísla, která nejsou celá, vlastnost platit bude.
Abych to tak shrnul, i vše, co jsem napsal výše, bylo jen výsledkem činnosti mého mozku, ve kterém probíhaly nějaké procesy, mezi neurony a dalšími buňkami problikávaly různé elektrické a chemické signály, atd. Pracoval jsem s různými pojmy, slovy, větami.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
Holt, takto je to se vší nicotou, se všemi prázdny, na které kdy člověk může přijít. Když na to myslíte, není to prázdno, není to „nic“, je to „něco“. „Nic“, „nicotu“ prostě nevymyslíte. Ani nevycítíte. Ani nevymeditujete nebo co vše ještě podivuhodná lidská mysl může provádět. To vše je pořád NĚCO. Pokud chcete dosáhnout opravdu ničeho, tak nevím, jediná cesta bude asi nic nedělat, na nic nemyslet, nic necítit, atd. V podstatě byste vůbec nemohli existovat a s vámi by nemohl existovat celý ten obrovský, gigantický, (možná) nekonečný vesmír. Ovšem, pokud je „nic“ něco, čeho byste měli dosáhnout, tak také neplatí, že to je nic. Už jen proto, že toho dosahujeme. „Ničeho“ se dosahovat nedá. Nic prostě není nic.
Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]
Upozornit emailem Vytisknout článek
Komentáře na Facebooku:
Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 05.09.2007 18:27:46 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - WhiteShadow (@)
Titulek:
Omlouvám se, že jsem se ke tvému zamyšlení dostal se zpožděním až dnes.
Nakonec jsem se rozhodl přece jen povolit. Nicméně tvé zamyšlení mi nic nedalo. A bylo pro mě poměrně těžko čitelné. Žádnou velkou myšlenku jsem v něm neodhalil. Možná na to jen nemám buňky. Uvidíme, co na to řeknou druzí.
|
|
Komentář ze dne: 07.09.2007 11:48:28 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek: Re:
Chápu, není to asi moc tvůj šálek čaje.
|
Komentář ze dne: 07.09.2007 12:46:25 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Zbynek (levektekadruza@upol.info)
Titulek:
neurazim, kdyz reknu, ze to bylo prazdne?
predevsim bych chtel trochu upozornit na dva nedostatky a jeden dostatek.
1) zivocichove, jez jsou primitivni a nevnimaji sve okoli. To je hloupost, protoze kazdy zivy organismus vnima sve okoli, jinak by nebyl schopen existovat. Uz jen to,ze se neco rozmnozuje, nejak funguje, prijima a vylucuje, i to, jak vypada - to je reakce na okolni prostredi, to vse si ten organismus vytvoril, aby prezil ve svem zivotnim prostredi, i kdyz je to jen bakterie ci virus.
2) nula v matematice je natolik slozita, ze clovek ji nemuze hodnotit a plne obsahnout, neni-li matematik, takze pochybuju ze ta zminka na dvou radcich by mohla vest ke skutecne hodnotnemu myslenkovemu produktu
3) co se mi libilo, byly "neveci". Od te doby co jsem videl knizku Nepohadka pro ne mam slabost
|
|
Komentář ze dne: 07.09.2007 13:29:22 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub Raida (ICQ je 213-261-633)
Titulek: Re:
1, Jedním ze základních znaků života je sice dráždivost, tedy reakce na podněty, ale to ještě neznamená, že každý živočich musí mít neurální systém na tak vysoké úrovni, aby si uvědomoval sám sebe.
2, Zde se Foton dopustil omylu: "vydělit nějaké nenulové číslo" - ono, nulou totiž nejde dělit ani nula samotná, protože zkuste 0/0 vykrátit a zbylo by vám číslo 1, což je samozřejmě hloupost. Kdysi jsem si říkal, že po dělení nulou by mělo logicky vyjít nekonečno, ale zas nerozumím některým částem matematiky, které to částečně vysvětlují, takže to nebude dál řešit.
|
| |
Komentář ze dne: 07.09.2007 16:37:51 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek: Re: Re:
1) Taky jsem to tak myslel. Možná je to ale omyl, i když primitivové třeba nedokáží "přemýšlet", mohou vnímat aspoň něco a uvědomovat si počitky na základní úrovni. To už je ale jiné téma.
2) A zde jsi ty nepochopil vtip. Dopustil omylu... otázkou je, jestli jsem se vůbec něčeho dopustil. Já jen napsal: "ZKUSTE jí vydělit nenulové číslo". Tím neříkám nic o tom, zda to jde či nejde. Čtenář si to zkusí, a sám by měl dojít ke správnému závěru, že nulou nelze dělit.
S nulou je to skutečně složitá matematika (a těmi dvěma větami jsem jen chtěl poukázat na jeden z mála aspektů), ale to "dělení nulou" by podle mě mohlo jít řešit pomocí tzv. limit funkcí. Jak se jmenovatel zlomku blíží nule, hodnota zlomku se blíží k nekonečnu, to je pravda.
|
Komentář ze dne: 07.09.2007 13:57:58 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Zbynek (levektekadruza@upol.info)
Titulek:
ono to s uvedomovanim se u zvirat bude asi tezke, rozhodne nemuzeme rict, ze treba takova ameba si uvedomuje sama sebe
ale ktere zvire si sebe sama uvedomuje? podle me uvedomeni si sebe je uzce spojeno s vedomim jako takovym, se schopnosti podivat se na sebe ocima nekoho jineho a to podle me zadne zvire neumi (spise filozofie nez veda)
jen jsem chtel rici, ze kazdy zivy tvor musi reagovat na sve okoli coz je podminka uspesneho a dlouheho (toto je u kazdeho druhu samozrejeme individualni pojem:)) zivota
co se tyce nuly a teorie o ni, doporucuji knihu 1089 a dalsi paradni cisla od D. Achesona (pro matematiky)
|
|
Komentář ze dne: 07.09.2007 14:35:11 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Jakub Raida (ICQ je 213-261-633)
Titulek: Re:
A to jsem přesně říkal. Koneckonců, třeba takový virion, který zařazujeme na pomezí mezi živou a neživou přírodou, ale de fakto ho berem jako živočicha, ani nic čím by se dalo "myslet" nemá. Má jen nukleovou kyselinu a řetězec ribonukleidových kyselin.
|
Komentář ze dne: 07.09.2007 14:10:52 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Harr (Harr@atlas.cz)
Titulek:
Fotone !
Přečetla jsem Tvé zamyšlení i komentáře k němu, nejsem matematik, takže po této stránce bych raději nediskutovalo o"ničem" a po stránce "své" nesouhlasím tak zcela...uvádíš, že " Čili, „nic“ je „nevšechno“, ...".nevšechno "znamená pro mne "ne všechno" tedy....méně než všechno a dozajista to neznamená "nic" .....zkus říci "nevšechno" jsem si vzal...a vzal jsem si "nic"....když to přepíšu do spisovnějšího provedení tak: nevzal jsem si všechno...nebo...nevzal jsem si nic.......
Tím nechci nijak hanět Tvé zamyšlení.....prostě jak vidno přemýšlet se dá o všem...i ...o ničem.
A ještě ....: trošku té matematiky si neodpustím: matematika obsahuje výraz "absolutní nula"....to by znamenalo dle Tebe "absolutní nic"?
Jak vidíš, i když prý nám v podstatě nepřineslo Tvé zamyšlení nic nového, máš tu další nový komentář.
|
|
Komentář ze dne: 10.09.2007 19:23:24 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek: Re:
No jo, máš pravdu (i z hlediska matematické logiky), toto jsem nějak nedomyslel. Díky za postřeh. :-)
Když zavedu definici "nepředmětu", jako vše, co není předmětem, tak "nevšechno" je potom "vše, co není to všechno"... poněkud zamotaná formulace, a tady mě to asi zmátlo, ale je smysluplná... toto ovšem není jen nic. Nic do té "množiny" patří, "nic" není "všechno", ale není to to jediné, co není "všechno". Proto "nevšechno" je docela obsáhlá a komplikovaná množina, která v sobě obsahuje všechny možné verze "něčeho". Jen to "všechno" samotné chybí.
|
|
Komentář ze dne: 10.09.2007 19:55:38 Reagovat Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Zbynek (levektekadruza@upol.info)
Titulek: Re:
mensi upresneni
matematika NEobsahuje vyraz absolutni nula
je to fyzikalni terminus technikus a oznacuje mejmensi dosazitelnou teplotu.Teplotu, ktera je tak nizka, ze nizsi uz nemuze byt, cili... predesla debata je zbytecna
|
|
|