.: Rubriky
plus 1) Poezie a próza
plus 2) Hudba
plus 3) Galerie
mínus 4) Film
mínus 5) Divadlo
plus 6) Věda a technika
plus 7) Mozaika (ostatní)
plus 8) Projekty POSTŘEHU

 .: Chci...

 .: Free MP3 album!
Vinylová budoucnost 2008 Vinylová budoucnost 2007

 .: Články podle data
<<  Březen  >>
PoÚtStČtSoNe
     1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31       

 .: Online
Stránku si právě čte 5 lidí.
 .: Informace
magazín Postřeh
ISSN 1803-5639
Národní knihovna ČR:
001686222
TOP 15, Fotogalerie

 .: Login

Jméno (přezdívka)
Heslo


Registrace nového čtenáře

...mám hlad

Zbyněk Janoška - Veselé - 10. 11. 2007 - 2303 přečtení

Jednoho dne se probudíme a na světe nebudou žádné peníze. Padne věčná tma, mor rozletí se světem, a jasné bude jen to, že kolo osudu se jednou a provždy otočilo.

mikropovídka o 100 slovech (můj osobní recept, jak se donutit přemýšlet o každém jednotlivém z nich)


Ozvalo se neznatelné cinknutí, když mi Bůh vdechnul život. Ptáci na chvíli ztichli a pak zase zašvitořili ve větru. Žilami začala proudit krev a duší myšlenky. Otevřel jsem svá malá očka a zamrkal vstříc veselému Slunci.
Přede mnou se vznášel On, zavěšený na neviditelných strunkách. Byl krásný a vznešený, popsat slovy jsem ho ani v nejmenším nemohl. Zvědavě jsem se k němu naklonil s nevyslovenou otázkou. Nic neříkal a já tiše vyčkával, až mi dá jméno.
Pojmenoval mne a já si uvědomil kdo jsem.
Jsem Skřítek Penězožrout a mé jméno je můj úděl.
Svět už nikdy nebude stejný.
Mám hlad.


Pro ohodnocení článku musíte být registrovaným čtenářem  [Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0]

 
Informační e-mail Upozornit emailem     Vytisknout článek Vytisknout článek

Komentáře na Facebooku:

Komentáře na Postřehu:
Komentář ze dne: 09.11.2007 22:17:30     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - ivo-hary (@fofr)
Titulek:
A ejhle! - kdopak nám to vykukuje zpoza rohu s lišáckým úsměvem na tváři? Nemá náhodou iniciály NG??
Začátek mi přišel takový okoukaný a "neviditelné strunky" - nevím proč, ale až zabolely - nepřemýšlím proč, ale byl to takový nepříjemný pocit.
Ovšem ke konci vyjadřování zhoustlo, nabylo na přesvědčivosti a konec je vskutku excelentní. Pouhá dvě slova ... a za nimi široký volný prostor pro domyšlení pointy.

Komentář ze dne: 10.11.2007 10:59:20     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Hill] - Jaroslav Ferst
Titulek:
Mně se na tom líbí, že je to tak instantní, dlouho jakoby nic a pak strmě vytočené do závěrečné pointy nepointy. Stovka slov a za ní místo pro stovky dalších.
Máš plus.

Komentář ze dne: 10.11.2007 11:28:02     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - rohoz (@)
Titulek:
Tak em si, Zbyňku řekl, že se do tebe taky pustím.

Předně si myslím, že by tenprolog být vůbec nemusel. Jednak ta jeho první část je napsána poněkud pateticky, ale hlavně vše důležité lze vyčíst z vlastní mikropovídky.

Jestliže jsi už sám zvolil žánr mikropovídky, pak by její obsah ještě více podtrhla větší stručnost v úvodu, např. ti ptáčci jsou hodně omšelí. Na druhou stranu věta ... Žilami začala proudit krev a duší myšlenky ... se mi svým obsahem líbí velmi, a řekl bych, že je to nejšikovnější nápad v textu, čímž ovšem vlastní obsah nijak nesnižuji. Naopak. Je mi osobně blízký. Vidím ještě další hezkou větu ... Pojmenoval mne a já si uvědomil kdo jsem... Vypustil bych naopak větu ... Svět už nikde nebude stejný ... Působí sentimentálně a je smyslově tak trohu v rozporu s kritickým duchem, který jsi nastavil. Ztotožňuji se i s pointou ... Mám hlad ... jen si myslím, že civilnější vyjádření by textu prospělo více. A ještě bych snad věnoval více pozorosti členění do odstavců.

  
Komentář ze dne: 10.11.2007 11:50:35     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Zbynek (levektekadruza@upol.info)
Titulek: Re:
Děkuji za komentáře!
I_H: pravda, že strunky jsou trochu neoriginálním nápadem a stejně tak švitořící ptáčci, navíc si uvědomuji, že tyhle nápady nepoužívám prvně, takže děkuji za připomínky.
Hill: těší mě jak mé malé plus, tak tvůj zájem:)
rohoz: Ta první část anotace: povídku jsem napsal pro jeden workshop a do první čísti anotace jsem shrnul jeho zadání, sám jsem si nebyl jistý tím, jestli by to bez ní dávalo smysl.
Tu vážnou větu "Svět už nikdy nebude stejný" jsem tam chtěl dát jako protiklad s větičkou "Mám hlad", aby ta pointa byla výraznější. Říkal jsem si, že kdybych dal něco, jak říkáš, civilnějšího, nevyniklo by to tak moc.
A jsem rád, že se ti líbí i dílčí nápady v textu.

Komentář ze dne: 10.11.2007 12:17:06     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek:
Perfektni!

Komentář ze dne: 10.11.2007 20:19:20     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek:
Ale tak jde to. Zprvu jsem očekával, že to bude spíš o vlastním řádění skřítka Penězožrouta, ale tato mikropovídka je spíš o jeho "zrození". Napsaná podle mě v takovém "klasickém" stylu fantasy literatury. Věta "Žilami začala proudit krev a duší myšlenky." se mi dost líbila.

A jinak, myšlenka celkem zajímavá.

Komentář ze dne: 11.11.2007 09:55:47     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - grygarův ateliér (@)
Titulek:
Jednou mi říkal pan Dušek, že už brzo přestanou peníze, protože zjistíme, že je nepotřebujem. Přeci jen jsou uměle vytvořenou hodnotou a nic neznamenají. Říkal, že to bude skvělý a tak se na to tešíme. Nebudou peníze, budem platit prostě jinak, čímkoliv jiným, co máme a vlastně se nic nezmění. To jen tak na okraj.
Líbí se mi konstrukce tvého textu. Hezky skládáš věty, aby vykouzlily pointu. Ale s morem prostě nesouhlasím.

  
Komentář ze dne: 11.11.2007 11:12:15     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Zbynek (levektekadruza@upol.info)
Titulek: Re:
Děkuji za další milé komentáře:)
Anotace je vážně příliš hyperbolická a vážná, ale komentář grygarova ateliéru mě přivedl na zajímavou myšlenku.
Už delší dobu se zajímám (aspoň rámcově) o energetiku a zejména o ropu, a jestli ten mor přeci jen bude, bude to kvůli ropě. Není to totiž jen průmysl, který je závislý na černém zlatu (a na energii z něj zízkané), ale je to také zemědělství.
Všechna hnojiva se vyrábí z ropných derivárů a všechna pole na "bohatém severu" se hnojí. Pokud by došla ropa, nebo se stala příliš drahou (aktuální cena zhruba 100$ za barel), přesalo by se v takové míře hnojit a výnosnost by prudce klesla. Nebylo by třeba už možné pěstovat podhorských oblastech (mluvíme o ČR) nic jiného než len a brambory apod. Už tak ani jedna západní země nedokáže vyprodukovat takové množství všech plodin, aby jí vystačily, a pokud by se produkce ještě snížila... no, sůl by pak opravdu byla nad zlato

  
Komentář ze dne: 11.11.2007 12:03:47     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek: Re:
Kez by tomu tak bylo!

  
Komentář ze dne: 11.11.2007 17:52:02     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Ivo-Hary (@fofr)
Titulek: Re:
Jsem hluboce přesvědčen, že existovali vždy bohatí a chudí, ať už byly vynalezeny peníze nebo ne. To jenom básníci psali: "Za všechno může zlato, prokletý kov, však nebylo v světě vády, dokud jen bukový na stole pohár stál". Rozdíly nejsou jen v tak primitvních společenstvích, kde jsou vlastně všichni stejně chudí a neznají soukromý majetek. Možná nám připadá, že jsou šťastni, ale nevím, jestli by někdo z nás opravdu měnil ...

    
Komentář ze dne: 11.11.2007 20:22:58     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Foton (@)
Titulek: Re: Re:
S těma penězma viacméněj souhlasím, ale do toho nechci víc kecat. Jediné, co si myslím, že z důvodu velkého rozvoje informačních technologií jednou úplně vymizí peníze "hmotné" (kovové, papírové) a všichni budou mít jen elektronické účty, kreditní karty, atd. Aspoň tedy v "bohatších zemích".

      
Komentář ze dne: 11.11.2007 21:12:15     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek: Re: Re: Re:
Mam dojem, ze vyssi sila (nebo buh) bude muset vymytit lidstvo, jinak se tech barevnych papirku (vcetne virtulnich) nevzda. Uz je na case.

      
Komentář ze dne: 11.11.2007 22:16:05     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Zbynek (@)
Titulek: Re: Re: Re:
Hlavně je dobré vědět, proč vlastně peníze vznikly. Sociologie je mým pouze okrajovým koníčkem a proto nemůžu své tvrzení opřít o nic, ale myslím, že peníze si lidé vymysleli právě proto, aby bylo možné odlišit ty, co něco mají, a ty, kdo nic nemají. A protože je v lidské nátuře porovnávat se s ostatními (a v dnešním světě, který je poměrně nekontaktní a člověk mnohdy nezná svého souseda), a peníze jsou spravedlivým měřítkem, myslím, že se asi nedočkáme toho, že by (ať už v analogové či digitální formě) nebyly.

        
Komentář ze dne: 11.11.2007 23:07:41     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Ivo-Hary (@fofr)
Titulek: Re: Re: Re: Re:
Soudím, že to víš úplně přesně. Bohužel každé spravedlivé porovnání podle jednoho kritéria je vlastně hrozně nespravedlivé podle jiných, ale s tím se nedá nic dělat.

        
Komentář ze dne: 12.11.2007 07:06:59     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Kozííí] - Pavel Kotrba (koziii@seznam.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re:
vyjadřuji se již do rozeběhnuté diskuze, ale musím říct že se tu shcází hodě zajímavých názorů a jeden je krásnější než druhý

tvoje mikropovídka se mi zalíbila, snad kvůli mírnému poetickému rázu, prostě se mi to příjemně četlo, kdyby se jednalo o poezii souhlasil bych s rohozem, ale takto v prozaickém útvatu mi to nepřijde podstatné

co se týká peněz, víceméně souhlasím s teorií ropy atp. ale myslím si že peníze vznikly z trochu jiného důvodu (nepopírám že o něco úpozději se staly symbolem majetnosti a chudoby) v prvopočátku byla za jejich vznikem pragmatičnost...předtím se obchodovalo stylem něco za něco a to něco většinou něco hodně vážilo a nebylo přáíliš praktické se s tím tahat...prvně se byli drahé kovy (všeobecně vzato to co bylo člověk krásné) později se upustilo od tohoto a zavely se bankovky a nyní je v trndu bezhotovostní platební styk, čili jediná plastová karta (shodou okolností je z ropy) a jedno pípnutí a fiktivní peníze jsou pryč....

          
Komentář ze dne: 12.11.2007 14:20:01     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re:
Drahe kovy jsou samy o sobe fiktivnim platidlem (a fiktivnim "meridlem"), protoze moznosti jejich vyuziti v zivote jedince jsou prakticky nulove. Zlatem se nikdy nikdo nenajedl ani se nezahral. Cetky, ktere se z nej vyrabeji, jsou jen pro ubozaky s velkou potrebou kompenzovat svoje mindraky a potrebou se predvest.
Jinak vyuziti zlata v prumyslu a pod. je do takove miry okrajovou zalezitosti, ze nestoji ani za rec.
Navic puvodni teze o tom, ze veskere penize toho ktereho statu musi byt podlozeny mnozstvim zlata ve Statni pokladnici, jiz davno nefunguje.
Ruzne burzovni hratky a stinove ekonomiky (vcetne mezinarodnich obchodnich transakci) vedou k tomu, ze penize jsou stale vic vyuzivany proti lidem, nikoliv pro ne.

            
Komentář ze dne: 13.11.2007 07:53:22     Reagovat    Nový komentář
Autor: [Kozííí] - Pavel Kotrba (koziii@seznam.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
nikdy se jimi člověk nenajedl ale pomocí nich si to jídlo mohl zajistit, když je měl
a proč právě drahé kovy člověk zvolil jako fiktivní platidlo?? protože je ješitný a dbá na materiální krásu,
můžeme-li teoreticky volit jiné způsoby platby nebylo by od věci užívat jako platidlo dobré slovo ale to je těžká utopie :o)
a je dobře že množství peněz nemusí být podloženo množstvím zlata, kdysi jsem slyšel že množství zlata dosud vytěženého je rovno asi krychli 100x100x100 metrů čili to není zas tak moc když vezmeme v potaz dobu, po jakou se zlato těží

            
Komentář ze dne: 23.11.2007 09:30:45     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - Histes [admin] (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Ale ale, co to čtu. Že zlato nemá praktický žádný význam? Omyl, jeho cena půjde ještě nahoru. Zlato je velmi dobrý vodič, bez něj bychom nevyrobili dnešní procesory. V audio technice jsou pozlacovány konektory, stejně tak jste si mohli všimnout, že veškeré zásuvné sloty mají rovněž pozlacené piny. Protože EU výrazně omezila přimíchávání Olova do Cínu, nahrazuje se stříbrem. A jelikož naše počítače stále více topí, je velký hlad po hliníku a mědi. Že by zlato nemělo větší význam? Každý, kdo napsal komentář, učinil tak díky zlatu...

              
Komentář ze dne: 23.11.2007 11:29:38     Reagovat    Nový komentář
Autor: neregistrovaný - GreenEyes (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
V tom mas sice pravdu. Nicmene pro tyto ucely by stacilo tezit cca jednu miliardinu toho mnozstvi zlata, ktere se tezi. Totez plati i pri uziti zlata napr. v lekarstvi. Ale vubec to nevytvari duvody pro deklarace o tom, ze zlato je mirou penez.
Zbytek tezeneho zlata lezi nekde v podobe cihlicek v ruznych statnich rezervnich fondech (resp. statniho pokladnicich) anebo se spotrebovava pro vyrobu cetek.



 .: Služby & akce PT




 

 

(c) Postřeh team 2001 - 2009        postaveno na českém opensource redakčním systému phpRS

 

şehirler arası nakliyat şehirler arasi nakliyat ücretleri

fotografie

|

grafika

|

hudba

|

literatura

|

umění

|

galerie

|

poezie

|

gramodeska

|

ars polyri

|

věda

|

elektro

|

technika

|

radio

|

bastlení

|

konstrukce

|

schémata

optimalizace PageRank.cz